Gympa & gruppträning

Friskis&Svettis gympa har tre grundintensiteter?
bas
medel
intensiv

Träningen är allsidig och passen har samma uppbyggnad. Uppvärmning följs av rörlighet, styrka och kondition i två omgångar och passen avslutas med nedvarvning, stretch och avslappning.

Dessa pass erbjuder vi under vårterminen 2014

Core

Funktionell träning med fokus på bålstabilitet.
Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.
Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.
Core har ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t ex spinning, jympa, stavgång, jogging eller liknande.
Passets nivå utgår från medelnivå, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande utifrån ledarens instruktioner.

Familjegympa
Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans

Familjejympan är lekfull Jympa för barn 2-6 år och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande, och omväxlande. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. Fokus är på grovmotorisk träning och lekfulla rörelser som kommer ur musiken. Vi skapar förutsättningar för barnens naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig.

Medel
Vår klassiska gruppträning finns på bas, medel och intensivnivå.
Gympa är Friskis&Svettis klassiker. Den är varierad, funktionell och enkel att hänga med i. Gympa är allroundträning i suverän form. På en timme får du träna allt: styrka, kondition och rörlighet. Träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. 

Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

Puls bas
Gympa puls följer vi musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt.
Pulsgympa på basnivå är hoppfri, har mindre belastning på enskilda övningar och tempot är något lugnare än medel. Bas är en varierad och skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Träningen är lagom tuff och enkel för att passa de flesta. Bas är hoppfritt, men innehåller lite jogging eller andra steg som "lättar" från golvet. 
 
Station medel 75
Jympa för dig som gillar rak, enkel och styrkeinriktad träning. Med träningen i stationer blir den också peppande och omväxlande! Passets inledning och avslutningen med ett rejält och svettigt konditionsavsnitt känner du igen från den vanliga jympan. Mittdelen däremot har annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar, eller gummiband. Vi kör fyra stationer med fem varv och jobbar ungefär en minut per station.
Passet är 75 minuter.

Alla pass har olika personlighet, eftersom ledaren väljer sin musik själv.